18 Şubat 2009 Çarşamba

ASIRLIK BEYGANA’YI AHİRETE UĞURLADIK

DSC_6097 Hafta sonu haber aldık “Beygana”nın vefatını.Pazartesi günü Orhan abim,Ercan ve ben cenazesi için memlekete gidip görevimizi yaptıktan sonra geri döndük.

Bu arada cenaze ve yolculuk sırasında şöyle bir geçmişe dalıp bu asırlık insanın arkasından bir kez daha sülalemizi toparlamaya uğraştım zihnimde.Istanbul’a varınca da bu yazıyı yazmaya karar verdim.

1-2 dönüm alana sıkışmış beş haneden oluşan minik mahallemizde yaşayan en yaşlı büyüğümüzdü.Doğum tarihi 1871 olan babamın dedesi Tirkol Mustafa Efendi’nin kardeşi olan Mehmet (Kazalakta yatan şehit büyüğümüz) onun kayınpederi idi.Bir başka deyişle1865 doğumlu olan Mehmet’in oğlu Mehmet Hanefi’nin(doğum tarihi 1910 ;ölüm tarihi 1944)

2.eşiydi.Daha yakın zamana göre ise dedem Hacı Hasan efendi(Tirkol Mustafa efendi ve Asiye-Anaga-) ile rahmetli Beygananın eşi Mehmet Hanefi amca çocuklarıydı.Mehmet Hanefi ve Emine Beyganadan Mehmet,Nuriye ve Abdullah olmak üzere üç çocuk dünyaya geldi.Birinci eşi Fatma’dan olan Huriye(1931-1941) ve Ayşe(1933-1941) çocukken hakkın rahmetine kavuştular.Bu erken yaşta ölümlerin Sebebini henüz bilemediğimden öğrenince buraya yazacağım.Yine Fatma’dan olan Şefika ise (doğum tarihi 1938) Hacı Ali amcamın hanımı yani yengemdir.Biz sadece Beygana’yı tanıdığımızdan o hanedekilere Hanefinin falanca denildiği halde neden böyle denildiğini uzun yıllar bilmezdim.Sonradan Mehmet Hanefi kastedildiğinden böyle denildiğini öğrendim.Hacı Ali amcamın oğlu olan kuzenim(amca oğlu)Hanefi abiminde isminin kaynağı bu olsa gerek.

Bizim sülale çok karışık gözüksede aslında buradan anlaşılacağı üzere biraz kafa yorarsak işi anlayabiliriz.Yaragar’dan gelen Genç Ali dedemiz-Arife annemizle evliydi.Mehmet(Kazalakta yatan),Mustafa Efendi(Tirkol adıyla maruf ,babamın dedesi) İlve adında çocukları olmuştu.Aslında 2 çocuğu daha olduğunu sanıyorum ama kim olduklarını teyit edince yazacağım.Tirkol Mustafa efendi Hasan ve Fatuladan olma ( 1879 doğumlu-1972 tarihinde vefat eden) Asiye yada bizim daha çok bildiğimiz Anaga ile evliydi.Tirkol Mustafa Efendi benim doğduğum yıl vefat etti diye bildiğim halde nufüs kayıtlarında 04 Mart 1964 olarak vefat etmiş gözükmektedir.Anaga’yı tanıma şansına kavuştum.Onun yaşlı ve hasta olarak yatarken orijinal anahtarlarını kuşağında sakladığı sandığından şekerler aşırdığımızı bile hatırlıyorum.At bindiği,kılık kıyafetinin benzediği,otoriter yapısıyla bir Yörük Kadını olduğunu hep Fatma ablam söyler.

Tirkol Mustafa efendinin Rus işgali esnasında uzaktan atılan bir mavzer kurşunuyla Kazalakt’a şehit düşenkardeşi Mehmet’in soyunu yukarıda anlatmıştım.İlve ve diğer kardeşleri ile ilgili bilgileri derleyip toparladığımda buraya ilave edeceğim.

Tabi büyüklerimin buraya yapacağı katkılarla daha derli toplu ve sağlıklı bilgilere erişebiliriz.

Neticede bir çırpıda aklıma gelenleri özetlediğim bu kısa biyografilerle sizlerle sohbet etmiş gibi oldum.

Bir kez daha Beygana’ya Allah’tan rahmet diler kalanlara başsağlığı dilerim.

BEYGANA’NIN SON ÇEKTİĞİM FOTOĞRAFLARI

DSC_6093

 

 

 

 

 

 

 

DSC_7742

 

 

 

 

 

 

 

DSC_7743

 

 

 

 

 

DSC_7781

 

 

 

 

 

DSC_7782

 

 

 

 

 

DSC_7783

1 yorum:

Adsız dedi ki...

İlkokul üçüncü sınıfa kadar çocukluğum köyde geçti.O zamanlardan aklıma kalanlar çoktur.Çünkü köy demek bizim için çok şey demektir."Çok şey demektir"i mahsus yazdım zira başka şekilde ifade etmeye kalksam bu yazı uzar gider.Bunu köyde yaşamış herkes bilir.Aklımda ve hatıramda kalanlardan biride merhume büyükanne.Onu çok rahat anımsamaktayım çünkü çocukluğumuzda neredeyse hep onunla büyüdük diyebilirim.Kapı komşumuz,akrabamız,büyüğümüz olarak ailemizden biri olarak bildik onu.Bir iki satırla yazılacak anlatılacak birisi değildir büyükanne.Onun için üzerimize düşen akrabalık ve komşuluk hakkı için cenazeye iştirak ettik.Şahsım adıma maddi manevi tüm haklarım ona helal olsun.Mekanı cennet ,alem-i ervahta ruhu şad olsun.Soğuk ve ciseleyen bir günde ikindi namazından sonra aile mezarlığımızda defneyledik büyükanneyi....şimdi sıra kimde.Asım Abimin çektiği büyükannenin son fotoğrafları Fazlı amcamın cenazesine gittiğimizde çekilmişti,aklıma geldi yazdım.Tüm ölülerimize Rabbim rahmet eylesin.Bizleride hayırlı evlat ve nesil eylesin.